Med marknadskommunikation kan företag skapa och fördjupa relationer med människor, vilket verksamheten sedan har glädje och nytta av. Man talar ofta om strategisk marknadskommunikation, där strategin är att nå företagets affärsmål. Området är i ständig förändring, och relativt nytt på fältet är att automatisera marknadskommunikationen så att marknadsföringen levereras automatiskt till kunderna med personanpassning.

Med marketing automation från rule.com går det att generera och konvertera nya leads, vilket med tiden skapar fler och mer lojala kundrelationer. Manuella processer ersätts med automatiserade vilket sparar tid, ökar effektiviteten på företaget och tar tillvara på en lång rad nya möjligheter. Verktyget Rule erbjuds på engelska och svenska, och passar till alla företag oavsett hur långt verksamheten har kommit i sin digitaliseringsprocess.

Fördelar med automatisering

Alla nyheter inom automatisering bidrar till en minskad IT-belastning för företagen, där rådata förvandlas och kan analyseras effektivt i stället för att behöva kodas in manuellt. Det ger en enklare åtkomst i datalager och kataloger, och sparar tid för de anställda. Automatiseringen ger också en ökad kontroll, och gör det möjligt att integrera policyer och regler i alla standardprocesser. Under de senaste åren har nyheter inom olika tekniska områden gjort det möjligt för personer som inte är dataanalytiker att dela, förstå och tolka data. Förut var denna uppgift begränsad till yrkesgrupper som ingenjörer och liknande, men med de stora nyheterna som kommit ut på marknaden skapas en datademokratisering. Detta gör det möjligt för verksamheter att fatta bättre beslut.

Nya verktyg underlättar

Med nya digitala verktyg som enkätundersökningar kan tidningar hålla koll på folkets åsikter och hur de ändas med tiden. Den politiska opinionen påverkas med tiden under en mandatperiod, baserat på vad som händer i det svenska samhället och i världen. Då kan opinionsundersökningar användas för att ta reda på hur läget ser ut inför kommande val. Enkätverktyg kan också med fördel användas av företag som vill veta vad kunderna tycker om deras produkter och tjänster, och för att förutspå hur lanseringen av en ny produkt kan komma att tas emot.

För att vårda kundrelationerna använder många företag också CRM-system, vilket kan vara ett stöd inom marknadsföring och kundtjänst. Systemen underlättar verksamhetens hantering av personuppgifter och att skydda mer känslig data från utomstående. Som företag kan du ställa höga krav på leverantören då det hela tiden kommer ut nyheter på området. Ett lokalt intranät ger också verksamheten möjlighet att snabbt skicka ut nyheter till medarbetarna, vilket är ytterligare ett verktyg som underlättar och sparar tid.