Informationsteknologin har varit med oss ett antal decennier nu, men likväl går utvecklingen fortare än den någonsin gjort. Den tidsanda som en gång fick Ericsons ledning att nå det famösa felslutet att mobiltelefoner var en modefluga, är sedan länge förbi. Dagens IT-relaterade diskussioner handlar inte om huruvida teknologin kommer att vara en del av framtiden utan hur. En av de absolut mest revolutionerande teknologiska utvecklingarna har varit förmågan att etablera och använda olika typer av nätverk. Det mest betydelsefulla har naturligtvis varit internet. Andra, mer begränsade typer av nätverk har emellertid fått större betydelse än många kan tro. Det finns idag få företag som inte använder sig av något slags intranät. Teknologin föregick det vi idag känner som internet och kan beskrivas som en lokal, sluten version av det.
Via olika typer av intranät kan information snabbt och enkelt delas mellan olika personer inom en organisation. Tack vare att informationsdelning sker via ett eget, lokalt nätverk snarare än internet kan den genomföras på ett säkrare och snabbare sätt. Intranätets användare kan konfigurera det enligt sina egna, specifika önskemål och behov. Våra tidigaste nätverk var just olika typer av intranät, som tillät olika personer och avdelningar inom stora organisationer att snabbt och enkelt få tillgång till gemensam information. Enligt många experter inom organisationsteori är det svårt att överskatta betydelsen som denna typ av teknologi haft för vår kultur och ekonomi. en ledarskapsutbildning är alltid bra att ha , men en god förståelse för intranätens potential har länge varit ett minst lika viktigt kompetensområde för chefer på alla nivåer inom större organisationer. Dagens användningsområden för intranät har naturligtvis utvidgats i jämförelse med teknologins första trevande steg. Den information som delas vi nätverken blir allt mer komplex. Det blir allt vanligare att skicka olika slags interna nyheter via nätverket, istället för att bara använda det för aktiv informationsinhämtning för nätverkets olika användare.
Medger skräddarsydda kommunikationer
Att en organisation bygger upp ett eget intranät som omfattar ett eget system för mejl och andra kommunikationer, medger att systemet kan skräddarsys för varje enskild organisation. Beroende på vilket slags informationsflöde en organisation kräver, kan ett intranät struktureras på olika sätt. För många företag är det viktigt att snabbt nå ut med nyheter till så många medarbetare som möjligt. För exempelvis skolor och vissa myndigheter kan det istället krävas ett större fokus på aktiv informationsinhämtning av individuella användare. Det kan då röra sig om research och liknande efterforskningar. Som ett praktiskt exempel på hur ett företag kan använda sitt nätverk kan nämnas att Skandia meddelade via intranätet om Outlook. Att företag i Skandias storlek väljer att satsa stora resurser på att bygga ett pålitligt intranät beror inte bara på den smidighet som ett sådant system medför. Att kommunikationer sker inom ett slutet nätverk medger större säkerhet genom att minska sårbarheten för dataintrång och liknande. Multinationella företag har ofta stora behov av att hålla viss information hemlig och själv kontrollera när vissa meddelanden når allmänheten. Genom att kommunicera internt via ett intranät förenklas detta väsentligen.